3th German LS-DYNA Forum '04

The conference took place in Bamberg 14.-15. October. After the great successes of the past LS-DYNA conferences, DYNAmore was pleased to invite to the 3rd local LS-DYNA Conference. More than 220 attendees discusses various LS-DYNA issues.
Keynote Lecturers
10.00 Recent Developments in LS-DYNA - I
J. Hallquist (Livermore Software Technology Corporation - LSTC)
11.15 Fluid - Structure- Interaction - A Still Challenging Topic
Prof. E. Ramm, C. Förster, S. Genkinger (Universität Stuttgart); Prof. W. Wall (Universität München)
11.45 Simulationsgestützte Kompensation der Rückfederung
Prof. K. Roll, K. Wiegand (DaimlerChrysler AG)
12.15 Robust Design for Crash at DaimlerChrysler Commercial Vehicles CAE
F. Günther (DaimlerChrysler AG); H. Müllerschön (DYNAmore GmbH); W. Roux (LSTC)

Automotive / Crash Metal forming IT
14.10 Grundlagen der Simulation von Airbagsensierungssignalen
T. Kiefer, P. Erb, R. Visinescu, B. Gosolits (Adam Opel AG)
Finite Element Analysis of Press Forces at Stamping Processes using LS-DYNA and Comparison of Test Results
M. Stillger (Adam Opel AG)
Crash Simulation on the Cray XD1
D. Obrist (Cray Inc.)
14.30 Berücksichtigung von Blechumformergebnissen in der Crashberechnung
A. Haufe (DYNAmore GmbH); A. Zöller, T. Frank (DaimlerChrysler AG)
Umform- und Rückfederungssimulation eines Strukturbauteils mit LS-DYNA
M. Wagner (BMW AG); B. Hochholdinger (DYNAmore GmbH)
Parallelisierung elementarer Algorithmen expliziter und impliziter Codes
Prof. U. Göhner (DYNAmore GmbH)
14.50 Vehicle Turn Simulation Using FE Tire model
T. Fukushima, H. Shimonishi (Nissan Motor Corp.); M. Shiraishi (SRI R&D); K. Hayashi (JRI)
FE-Simulation of Thermal Hydroforming
M. Keigler, Prof. H. Bauer, Prof. K. Harrison, A. De Silva (Aalen University of Applied Sciences)
Bessere Clusterperformance durch Parastation Software
J. Krebs (Cluster Competence Center GmbH)
15.10 Creating Processes for CAE Automation
U. Jankowski, M. Sans, R. Emrich (Tecosim GmbH)
Recent LS-PrePost Developments for Model Setup in Metal Forming
P. Ho, D. Winn, R. Chen, T. Eggleston, G. Zhang, J. Hua (LSTC)
Neueste Entwicklungen bei IBM im HPC-Umfeld
A. Bömelburg (IBM GmbH)
15.30 Weiterentwicklung der Linux Cluster Umgebung bei EDAG
J. U. S. Hanlon (EDAG Engineering & Design AG); B. Platz (clucon cluster concepts)
Kriterien zur Bewertung des Mappings von Umform- auf Crashsimulation
M. Waedt, M. D’Ottavio, T. Wallmersberger, Prof. B. Kröplin (Universität Stuttgart); K. Wolf, P. Post, J. Peetz, U. Scholl (Fraunhofer Institute for Algorithms and Scientific Computing)
Platform Choices for LS-DYNA
L. Fisher (Hewlett-Packard)
Automotive / Constitutive Equations Metal forming IT
16.30 Crashworthiness Analysis of Structures made from Polymers
P. Du Bois (Consultant); M. Kösters, T. Frank, S. Kolling (DaimlerChrysler AG)
Auslegung des Fertigungsprozesses „Biegen im Gesenk“ mit Hilfe der Fertigungs- und Rückfederungssimulation
J. Buchert (BMW AG)
Intel Enterprise Solutions
C. Morosanu (Intel GmbH)
16.50 On the Impact Simulation of Safety Glass.
Part I: Single-layer Safety Glass S. Kolling, B. Sonntag, N. B. Nguyen (DaimlerChrysler AG)
The Quality of Virtual Prototypes
W. Rimkus, Prof. H. Bauer (Aalen University of Applied Sciences); H.-P. Betz, F. Seifarth (TRW Automotive GmbH)
CAE Workload optimieren - Grid Computing für Desktop Computer
M. Slominsky (Platform Computing GmbH)
17.10 On the Impact Simulation of Safety Glass.
Part II: Laminated Safety Glass S. Kolling, B. Sonntag, N. B. Nguyen (DaimlerChrysler AG)
Validierung der Rückfederungssimulation für hochfeste Stähle und Aluminium mit LS-DYNA 1)
B. Hochholdinger (DYNAmore GmbH); S. Kulp (Volkswagen AG)
AMD Opteron & PGI Enable the World’s Fastest LS-DYNA Performance
T. Wilkens (AMD)
17.30 On the Modelling of Rubber like Materials Subjected to Dynamic Loading
M. Timmel, Prof. M. Kaliske (Universität Leipzig); S. Kolling (DaimlerChrysler AG)
Draw Bead Geometry Optimization on Springback of Sheet Forming
B. Ekici (Marmara University); E. Tekeli (BYM comp.)
Vergleich von LS-DYNA auf Infiniband und anderen Netzwerkarchitekturen
A. Findling (NEC High Performance Computing Europe GmbH)
17.50 Modellierung von Kunststoffen - Identifikation von Materialparametern
A. Dangel (Universität Stuttgart); A. Hummel (DaimlerChrysler AG)
Comparison of EFG and Standard Elements for Thermal-mechanical Metal-forming Simulations
R. Bötticher (Universität Hannover)
Recent Developments in Primer
M. Thornton (Arup Ltd.)

Friday, 15th October 2004

New Applications Passive Safety CAE Environment
08.30 Dynamische Einwirkungen auf Stahlstrukturen – Simulation einer Ansprengung auf eine mögliche U-Bootstruktur
N. Nawa (Howaldtswerke-Deutsche Werft AG); T. Just (TNO Automotive GmbH)
Increasing Efficiency in CAE Cockpit Development by using LS-DYNA for Explicit as well as Implicit Calculation with only one Model
S. Dörr, M. Walter (Inprosim GmbH)
Using MSC.Nastran for Explicit FEM Simulations
I. Neubauer, P. Doelfs (MSC.Software GmbH)
08.50 Numerische Simulation der mechanischen Eigenschaften textiler Flächengebilde - Gewebeherstellung
H. Finckh (Universität Stuttgart)
Advanced Airbagsimulation using Fluid-Structure-Interaction and the Eulerian Method in LS-DYNA
A. Haufe, K. Weimar (DYNAmore GmbH)
Automated Reporting and Workflow Management of LS-DYNA Simulations
J. Seybold (Altair Engineering GmbH)
09.10 Application of Neural Networks in LS-OPT: Parametric Study and Guidelines
N. Stander, W. Roux (LSTC)
New Side Impact Dummy Developments
B. Shah (FTSS Inc.)
Integration of Middleware for Compute Farms
R. Niemeier (science + computing ag)
09.30 Numerische Simulation formvariabler Strukturkonzepte axialer Eintrittsleiträder von Turboverdichtern
T. Müller, Prof. M. Lawrence (Universität Kassel)
Influence of Pre-stressed Parts in Dummy Modeling - Simple considerations
U. Franz, P.Schuster, S. Stahlschmidt (DYNAmore GmbH)
Compression of LS-DYNA Simulation Results using FEMZIP
C.-A. Thole, R. Iza-Teran, R. Lorentz (Fraunhofer Institute for Algorithms and Scientific Computing)
09.50 Zur Simulation von Pendelschlagversuchen an Mehrscheiben-Isolierverglasungen mit LS-DYNA
S. Brendler (Landesgewerbeamt BW, Landesstelle für Bautechnik)
Neue flexible Methoden der Materialdatenermittelung für die dynamische Simulation
R. Hafellner (advanced polymer engineering GmbH)
Verkürzen Sie ihre Entwicklungszeiten durch Einsatz von Hochleistungsrechnern und Tools zur automatischen Auswertung via Internet
M. Sattler (T-Systems GmbH)
NETZFREIE VERFAHREN PASSIVE SICHERHEIT IT
10.50 Element-Free-Galerkin Method (EFG) in LS-DYNA - Implementation and Applications
C. T. Wu (LSTC)
Fußgängerschutz: Gekoppelte LS-DYNA - Madymo Simulation des Fußgängeranpralls
W. Mühlhuber, B. Mlekusch, F. Roth (AUDI AG)
Schlüsselfertige Cluster-Lösungen für LS-DYNA mit Dienstleistungs-Angeboten
K. Altmeyer (Fujitsu Siemens Computers GmbH)
11.10 Smooth-Particle-Hydrodynamics Method (SPH) - Implementation and Applications
J. L. Lacome (LSTC)
Multidisziplinäre numerische Parameter- und Shapeoptimierung von Karosseriebauteilen am Anwendungsbeispiel Fußgängerschutz
H. Bachem, D. Schwarz, J. Bordasch (IKA Aachen)
Linux64 im CAE Umfeld
J. Hellauer (Silicon Graphics GmbH)
11.30 Simulation of Fuel Sloshing - Comparative Study
M. Vesenjak, Prof. Z. Ren, Z. Zunic (Universität Maribor); A. Hummel (DaimlerChrysler AG)
Comparison of ES-2 and ES-2 RE Dummy - Expected Differences in Testing
M. Pleschberger, A. Eichberger (Magna Steyr Engineering); P. Schuster, U. Franz, S. Stahlschmidt (DYNAmore GmbH)
Efficient Shape Optimization of Crashworthy Structures using a new Substructuring Method
R. Averill (Red Cedar Technology Inc.)
11.50 Simulation von flüssigkeitsgefüllten Behältern unter Beschuß
P. Starke, G. Lemmen (EADS Deutschland GmbH)
Enhanced Simulation Models for Lower Extremity Injuries
H. Ipek (DaimlerChrysler AG); Prof. H. Steffan (Universität Graz); M. Hofinger (DSD Linz); B. Keding (FH Lausitz); Z. Karacay (Universität Stuttgart)
Mesh Sensitivity of Crash Simulations: Comparison on Mannually and Batch Meshed Models
P. Du Bois (Consultant); M. Ratzel, L. Fredriksson, D. Schneider (Altair Enigneering GmbH)
Keynote Lecturers
13.30 An Integrated Experimental-Numerical Approach to Predictive Modelling of Fracture in Materials Subjected to Impact Loading
N. Petrinic, L. P. Weiss, P. Johnson, L. Wang, B. C. F. Elliott (University of Oxford)
14.00 Composites - Materialmodellierung und Anwendung im Flugzeugbau
P. Middendorf (EADS Deutschland GmbH)
15.00 Recent Developments in LS-DYNA - II
J. Hallquist (Livermore Software Technology Corporation - LSTC)
15.45 Farewell
Prof. K. Schweizerhof (DYNAmore GmbH / Universität Karlsruhe)